הרפיה
שיטת ההרפיה והאטת הנשימה עוזרת להפחית דאגה, מחשבות מטרידות ומתח שרירי. היא עוזרת להתמקד בהווה (ולא במחשבות מטרידות) באמצעות התמקדות בשרירים ובנשימה. מומלץ מאוד לחזור על אימון זה למשך כמה דקות מספר פעמים ביום, ובפרט פעם אחת לפני השינה (מדובר במיומנות נרכשת, לכן כדאי להתאמן באופן יומיומי).
דרך אחת היא לקחת נשימה רגילה ולהוציא אוויר לאט לאט. נשיפה איטית וארוכה ולומר בלב את המילה להרגע כל זמן שמוציאים אויר. כך: להרגעעעעעעע
עיבוד האירוע/ים הטראומטיים וחשיפות בחיים למזכירי טראומה שאינם מסוכנים
נעזור לילדים להפריד בין מפחיד למסוכן לדברים מפחידים שאינם מסוכנים
הורים יקרים עזרו לילדכם להתחבר לקונטקסט ולשאול עצמם שאלות שיעזרו להם להבחין בין סכנה ממשית למצב מפחיד שאינו מסוכן.
לאחר שאירועי טרור ולחימה מסתיימים ילדים ממשיכים לפחד. הם מתקשים לעשות הפרדה ולומר לעצמם שכעת הם יכולים להרגיש יותר בטוחים. כשהמצב המאיים חוזר וגל טרור שוב מציף אותנו, הם צריכים ללמוד כיצד להיות זהירים, אקטיביים ולהגן על עצמם. גם לנו לא פשוט להבחין בין המצבים. לעיתים קרובות טריגרים (מעוררים) שנקשרו לאירועים הטראומטיים מאיימים עלינו למשל: צעקות בבית- הספר או ברחוב. רעשים שדומים לאזעקה. ילדים יכולים להגיב לרעשים הללו בבהלה, חרדה ובכי.
אפשר לעזור לילדים להפריד בין טריגרים למצבים שבהם יש להיזהר ולפעול על מנת להבטיח את שלומם.
כיצד נדע מתי להיזהר ולהגן על עצמנו? כיצד להיזהר ולהגן על עצמנו? רעש של אופנוע מזכיר אזעקה אך הוא אינו מסוכן, כששומעים רעמים הם מזכירים לחימה וטרור. הם מזכירים את מה שמאיים עלינו אך הרעשים הללו לא מסוכנים. נוכל לשים לב ולשאול את עצמנו:
האם כעת יש מצב מלחמה או חזרה על מקרים של טרור? אם כן, אז צריך להיזהר ולהגן על עצמנו.
נביט סביבנו ונבחן האם אנשים מבוהלים ורצים למקום בטוח? עכשיו חורף או קיץ? האם זה הגיוני שיש רעמים?
שוחחו עם הילדים על המצב והסבירו שיש גל טרור. מצד שני, כבו מדי פעם את הטלוויזיה. סיקור אירועי לחימה מגביר את תחושת הבהילות והסכנה. קחו גם לעצמכם הפוגה מחדשות.
נעזור לילדים להתייחס לקונטקסט. לרוב, ילדים אינם מתעניינים בסיקור תקשורתי. לאחר הפוגה מגל טרור ולחימה הם ממשיכים לפחד ולדאוג שהסכנה מאיימת בכל רגע ורגע במהלך היום והלילה משום שאין להם סימני הזהרה שקשורים לקונטקסט. הורים לעומת זאת, כן קוראים עיתונים ומקשיבים לחדשות ויכולים לצפות מצבים. הורים יכולים לעזור לילדים על-ידי כך שיסבירו להם שהם יספרו להם ויעדכנו אותם מתי צריך להיזהר ומתי אפשר להרגיש שקט יחסי ולהירגע. שוחחו על כך שכעת המצב באמת לא בטוח אבל אפשר להתמודד עם המצב ולהגן על עצמנו מבלי להימנע מכל דבר. הגדירו עם הילדים מצבים שהם בטוחים למדי ושאין צורך להימנע מהם. דוגמאות למצבים בטוחים למדי: להתקלח עם דלת סגורה; לשחק בחדר כשההורים נמצאים במקום אחר בבית; לישון בחדר הילדים; לישון אצל בני משפחה וחברים; לבקר חבר או חברה.
סיפור ועיבוד הזיכרונות המפחידים והמדאיגים
סיפור הזיכרונות ועיבוד האירועים המפחידים והמדאיגים היא התערבות בעלת חשיבות עצומה עבור ילדים ומבוגרים גם כאשר האיום, הטרור והלחימה ממשיכים. עיבוד האירועים עוזר לתפוס פרספקטיבה ולהכניס את האירועים לתוך קונטקסט; ולהפריד בין סכנה עכשווית ממשית לטריגרים מזכירי טראומה. העיבוד מאפשר תיקוף והכרה בכך שהילד עבר ועובר אירועים מפחידים ומדאיגים; לאוורר רגשות ולתקן מחשבות. כשהורים משוחחים עם ילדיהם הם מופתעים לשמוע כמה הילדים יודעים ומבינים. מצד שני, עולות מחשבות לא מדויקות שילדים יכולים לחשוב בגלל שלא הסבירו להם משום שהם ממלאים את חוסר ההבנה והידע בחשיבה קונקרטית אופיינית לילדים. לעיתים המחשבות שגויות ומגבירות חרדה, אשמה, כעס, בושה ורגשות לא נעימים אחרים. כשנותנים לילדים אביזרים (בובות, משחקים, תחפושות) להציג את זיכרונות ואירועים, עוזרים להם לבטא את מה שהשפה אינה מאפשרת להם לייצג. כאשר מאפשרים לילדים לספר את הסיפור המפחיד ולדבר עליו שוב ושוב, להציג את הזיכרונות המפחידים בעזרת משחק (בובות ואביזרים) וציור:
למרות שהאירועים המפחידים ממשיכים להתרחש, כשהורים מקשיבים לסיפור ולחוויות הטראומטיות של ילדים, מכירים במה שהם עברו ועוברים, מכילים ומכירים בחוויות, ברגשות ובקשיים ונותנים להם מקום, הם משפיעים בצורה חיובית ומשמעותית על תפיסתם של ילדים את עצמם ואת האחרים. הורים עוזרים לחבר את ההתנהגות ואת הרגשות של הילד לאירועים שהוא חווה ולתקן מחשבות שגויות, נותנים מידע חשוב ומאפשרים לילד לחוות שרואים אותו ומכירים בקשיים ובחוויות שלו. זה מחזק מאוד את הקשר עם ההורים ואת התפיסה החיובית של הילד את עצמו ואת האחרים.
כשהסיפור של הילדים מתגלה, הורים מקשיבים לפרטים שהם שמעו וראו, ומה שהם ממשיכים לראות ולשמוע. זה יכול להיות מפתיע להורים שחושבים שילדים לא שמעו, או בקושי ראו משהו. קל יותר לחשוב כך מלהתמודד ולעכל עם העובדה שהילדים שלנו נחשפו לדברים קשים. זה מעורר בהורים אשמה שלא הגנו כמו שצריך. ההכרה בחוויות של ילדים היא צעד קריטי בהעצמה של ילדים ובשמירה על חווית הרציפות של העצמי. הסיפור נותן הזדמנות לשבח את הילד ולחזק אותו על דברים שעשה כדי להגן על עצמו ולשוחח על אסטרטגיות להגברת הביטחון של הילדים. למשל, אם ילד מספר על משהו שקרה לו בדרך הביתה, אפשר לחשוב יחד מה הוא יכול לעשות. למשל, לפנות לעזרה, היכן להסתתר, ללכת עם חבר וכדו'.
בכל מקום ובכל זמן שנוח לכם אנחנו כאן בשבילכם. פנו כבר היום ל- CBTeam at home והתחילו להרגיש טוב.
תוכלו להשאיר גם פרטים ונחזור אליכם בהקדם בטלפון 03-5230383 או שילחו הודעה ל- cbteamathome@gmail.com
מקורות