טיפול בילדים ומתבגרים עם OCD

לילדים, מתבגרים ומבוגרים יש לעיתים מחשבות ודאגות מטרידות, שמופיעות וחולפות. מחשבות מטרידות על סכנה, בריאות, ניקיון, הצלחה ואמונות טפלות. למשל, האם נעלתי את הדלת? האם השארתי את התנור דולק? האם העבודה שהגשתי כתובה היטב וללא טעויות? האם רחצתי את הידיים מספיק טוב? ועוד. לעיתים, הם חוזרים ובודקים שוב על מנת להיות בטוחים. אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים שסובלים מטורדנות כפייתית (OCD) – Obsessive Compulsive Disorder, המחשבות (אובססיות) "נתקעות" ומשפיעות על מצב הרוח, תפקודי הקשב והריכוז ועל ההתנהגות. מחשבות טורדניות (אובססיות) כמו למשל, "מה אם לא סגרתי את הדלת"? "מה אם נגעתי במשהו מלוכלך"? "מה אם פגעתי במישהו"? "מה אם לא ביצעתי פעולה באופן מושלם, או "בדיוק כך", כפי שזה צריך להיות"? "מה אם עשיתי טעות"? וכדו'. אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים שסובלים מטורדנות כפייתית מחשבות מטרידות ודחפים מציקים אינם מניחים, מעוררים מצוקה או אי נוחות ומפריעים בחיי היומיום ועשויים לפגוע בתפקוד הלימודי והחברתי ובאיכות החיים.

 

 

מהי טורדנות כפייתית (OCD)? 

טורדנות כפייתית (OCD – (Obsessive Compulsive Disorder היא תופעה נוירו-התנהגותית שמאופיינת באובססיות (מחשבות טורדניות) ו/או בקומפולסיות (התנהגויות כפייתיות), הגורמות לפגיעה משמעותית במצבו הרגשי ובתפקודו היומיומי של הילד במישור החברתי, המשפחתי והלימודי. אפשר לדמות את הטורדנות הכפייתית למעין "קצר במוח" או "וירוס במערכת ההפעלה במחשב", ששולח אותות מדאיגים בצורת מחשבות ו/ או דחף לביצוע פעולות בצורה ובכמות מוגזמת. אל דאגה, קצר כמו קצר ווירוס כמו וירוס, ניתנים לתיקון. תוכלו לעשות זאת בעזרת השיטות והכלים שתלמדו בתוכנית. 

 

מהן אובססיות?
לכולנו יש מחשבות מטרידות למשל, כשאנו באמצע ישיבה בעבודה אנו יכולים פתאום לחשוב "האם כיביתי את התנור"? ואז להרגיע את עצמנו בעזרת חזרה בזיכרון על הפעולה שביצענו. לעיתים המחשבה מציקה ומוגזמת למשל, בדמיון שלנו הבית עולה באש. לעיתים, נחזור הביתה ונבדוק אם אכן כיבינו את התנור ומייד לאחר מכן נפסיק להיות מוטרדים מכך ונמשיך בעיסוקנו. לעומת זאת, אובססיות או מחשבות טורדניות הן דימויים (תמונות), מחשבות או דחפים עקשניים ומטרידים, שמעוררים מצוקה, חרדה או אי נוחות. לפעמים הן מעוררות גם גועל. תוכן המחשבות הטורדניות נוגע על פי רוב בתכנים הבאים: בריאות ומחלות, להיפגע, לפגוע באחרים או לגרום נזק, פחד לזהם או להזדהם מחיידקים, ודחף לדייקנות ולסימטריה. ילדים עשויים, למשל, לחוש דחף לסדר בובות או נעליים בשורה ישרה כמו חיילים העומדים למסדר, או צורך עז לצאת ולהיכנס מהחדר בצורה מסוימת. חלק מהילדים מספרים שאם הם לא יעשו את הפעולה בצורה מדויקת זה "יציק" להם, כתוצאה מכך הם לא יוכלו להמשיך הלאה ויתקשו להתרכז בדברים אחרים. ילדים אחרים מספרים שהם "חייבים לעשות את זה" במטרה למנוע ממשהו רע לקרות. 

 

מהי כפייתיות?
התנהגות כפייתית היא פעולה או מחשבה שמכוונת להפחית את המצוקה שהעלתה הטורדנות או פעולות חוזרות ונשנות שאדם חש צורך לבצע עד שהוא משיג תחושה של "בדיוק כך זה צריך להיות" ("just right"). ישנם 2 תת סוגים עיקריים של כפייתיות: בסוג הראשון, מטרת הטקסים הינה למנוע נזק. לדוגמה, מקלחות ממושכות ו/או שטיפת ידיים מופרזת במטרה למנוע זיהום; בדיקה חוזרת של עבודות, כתיבה ומחיקה חוזרת בתגובה לספק שמא יש טעות כתיב וחשש מביקורת, חוסר אחריות וכישלון; בדיקת דלתות הבית, בדיקת ספרים בילקוט, טקסים של ללכת על הקווים, להניח  חפצים בצורה מסויימת על מנת למנוע תאונה או מחלה של ההורים. בסוג השני, הילד מבצע שוב ושוב טקסים על מנת להגיע לתחושת שלמות "בדיוק כך". לדוגמה, הוא חייב לשטוף ידיים או להתרחץ עד שיחוש שפעולת הרחצה הושלמה במלואה גם אם היא נמשכת שעות "כי כך זה צריך להיות". התחושה יכולה לערב חושים שונים למשל ראייה- השיער צריך להיות מאוד מתוח וששום שערה לא תצא מהקוקו. התחושה יכולה להיות שמיעתית למשל להפיק צליל מדוייק או לומר מילה "בדיוק כך" או תחושתית למשל, שהצווארון יהיה מונח בצורה מדוייקת והגרביים מתוחות "בדיוק כך". ישנם טקסים בהם הילד מסדר חפצים בחדרו במשך שעות ללא מטרה ברורה עד שהוא חש תחושת שלמות. לדוגמה, לסדר את הרהיטים בקו ישר, את החפצים על המדפים בצורה שברורה רק לו; או לעיתים לגעת בקצה של השולחן, של הכסא ובחפצים אחרים בחדרו מספר רב של פעמים מבלי יכולת להסביר מדוע. ישנם ילדים שנתקעים במעגל של בדיקות וסידור חפצים במשך זמן ממושך ומבקשים את עזרת ההורים שישאו באחריות ויאשרו שהם אכן ביצעו את הפעולה (למשל, שהם נעלו את הדלת) או שביצעו אותה כמו שצריך (למשל, שכל הספרים והמחברות אכן מסודרים בתיק). כך, הם משתפים אחרים בטקסים שלהם.

הטקסים הכפייתיים אינם בהכרח גלויים ואפשר יכול לבצעם בראש. בשפה מקצועית הטקסים המבוצעים בחשיבה מכונים "טקסים מנטליים", למשל, לחזור בראש על מספרים, תפילה, מילים או על משפטים קבועים או לשחזר שוב ושוב בראשו פעולות ופרטים. למשל, לחזור בראש עשרות פעמים על המילה סליחה כשנדמה לאדם שפגע במישהו או לשחזר את סדר הפעולות על מנת לוודא שלא פגע במישהו בשוגג. ילדים, ובעיקר הצעירים שבהם, מתקשים להסביר את המניע שמאחורי ההתנהגות הכפייתית. אחד הטקסים המנטלים השכיחים ביותר הינו טקס "האישור" שבו הילד מבקש מהוריו אישור על כך שביצע את הפעולה או על כך שלא יקרה אסון. לדוגמה, ילד ששואל את ההורה "האם שמתי את הספר בילקוט ?" האם אפשר להדבק במחלה אם לא שוטפים את הידיים"? "האם השיער שלי מתוח ולא קופצת אף שערה"? האישור שנותנים לילד הוא למעשה טקס שההורה מבצע עבורו ובכך משמר את הטורדנות הכפייתית. 

 

ההתנהגויות הטקסיות אינן קשורות כלל בקשר מציאותי עם הדבר שהן מתוכננות למנוע או לנטרל ולכן לעיתים הן נתפסות כמוזרות. על פי רוב ילדים יחשבו כי יש הגיון בטקסים שהם מבצעים. ההתנהגויות הטקסיות מופרזות וגוזלות זמן ואנרגיה. התוכן של האובססיות משתנה עם הגיל, על פי תכנים האופייניים לשלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא. למשל, בגיל שבע עשויות להופיע מחשבות טורדניות ופחד שההורים ימותו. בגיל ההתבגרות הנער עלול להיות מוטרד מכך שהוא עצמו עלול לפגוע בהוריו.

 

ילדים, מתבגרים ומבוגרים הסובלים מטורדנות כפייתית פוחדים שיפגעו אך הם אינם פוגעים הלכה למעשה. להיפך, הם דווקא מאוד מוסריים וישרים ולכן המחשבות הללו כל כך מציקות, מפחידות ומביישות עבורם. ניקח לדוגמה ילד שחרד מהמחשבה שקופצת לראשו, "אני עלול לגנוב משהו מחבר ולכן כדאי שאמנע מביקור בביתם של חברי". אם הילד היה באמת גנב הרי שלא היה מוטרד מכך כלל והיה פשוט גונב. על מנת להמחיש זאת, תוכלו לשאול את ילדכם את השאלה הבאה: נניח שהיית אוהב לגנוב ובעיקר היית אוהב "לפלח" לגו ולחבר שלך יש ערימות של לגו. מה היית מרגיש אם היית בביתו של החבר, הוא היה עוזב את החדר ואתה היית נשאר עם הלגו מבלי שאף אחד יכול היה לראות שדחפת בובת לגו לכיס? אם היית גנב מין הסתם היית מאד שמח שנפלה בידך הזדמנות כזו. האם גם אתה תרגיש שמח? או שתעדיף לברוח מהחדר? ילד שיש לו טורדנות כפייתית ירגיש מצוקה וירצה לברוח מהחדר בדיוק כמוך. ילד עם טורדנות כפייתית הוא  ילד מוסרי וישר, ולכן הוא כל כך מוטרד שצצה מחשבה כזו בראשו. משום כך, הוא מנסה לסלקה באמצעות מספר דרכים: להימנע מביקור אצל חברים או/ו לבצע טקס במטרה להפחית את החרדה שעוררה המחשבה שהינה כה לא מוסרית בעיניו.  דרך אגב, לעתים תוכנן של המחשבות עשוי להיות לא הגיוני ואף מוזר. למשל, ילד שפוחד שאם הוא ייגע בילד הדחוי של הכיתה הוא יהפוך דחוי בעצמו או אף יהפוך להיות הילד הדחוי. המחשבה הטורדנית אמנם נשמעת משונה אך באותו רגע היא נשמעת להם הגיונית והם רצים לשטוף ידיים. רק כשהחרדה יורדת, ילדים מסוגלים לומר שהמחשבה הינה חסרת היגיון. יחד עם זאת, חשוב לדעת שילדים וגם מבוגרים עם טורדנות כפייתית מתקשים להבחין בחוסר ההיגיון במחשבותיהם. 

  

אובססיות שכיחות בילדים

פחד מפגיעה בעצמי ובאחרים (בעיקר קרובים)

פחד מזיהום והידבקות

דחף לסימטריה ודיוק

התנהגויות כפייתיות שכיחות בילדים

רחצה ובדיקה

ספירה וחזרתיות

נגיעות ויישור

ילדים מחפשים אחר אישורים למחשבותיהם או להתנהגויותיהם. למשל, "מותר לי?", "זה בסדר?"

כפייתיות מנטאלית נפוצה בקרב ילדים הינה תפילה, ספירה וסידור

  

התוכן של האובססיות עשוי להשתנות לאורך שלבי ההתפתחות. למשל, נער שבמהלך ילדותו המוקדמת ביקש אישורים לרצונותיו ומעשיו ("זה בסדר?"), עלול להיות עסוק בחשיבה טורדנית סביב ניקיון ובמהלך גיל ההתבגרות להיות עסוק באובססיות העוסקות בהידבקות. ילדים רבים מדווחים על כפייתיות הקשורה לרצון להפחית תחושות גועל, או את התחושה ש"משהו פשוט לא מרגיש בסדר" ועל צורך שהדברים יהיו "בדיוק כך" (למשל, דחף ליישור וסימטריה), או מדווחים על תחושת חרדה למשל, "אם לא אומר משפט מסוים, אז משהו רע יקרה להורי". הפרעה לביצוע הטקסים עשויה לעורר חרדה בילדים ומצוקה רגשית וישנם ילדים שכאשר "מפריעים" להם לבצע את הטקסים הם עשויים להתנגד ואף להתפרץ בזעם. 

 

S-CBT להילחם במפלצתון האוסידון

 

תוכנת טיפול CBT חכמה (S-CBT) לעבודה עצמית בליווי מטפל/ת אישי/ת. ב S-CBT יש 14 שלבים בהם לומדים ומתאמנים בשיטות CBT לטורדנות כפייתית (OCD) בעזרת סרטונים, טפסים דיגיטליים, טקסטים מאוירים, קטעי שמע ומשחקים.

לילדים: https://bit.ly/2XcFvFz

למתבגרים: https://did.li/Nc1fT

למבוגרים: https://bit.ly/3dYKG1T

 

ב S-CBT אתם מקבלים: 

V ידע ושיטות: לומדים על טורדנות כפייתית ומתאמנים בשיטות שעוזרות לשפר את  הטורדנות הכפייתית (לזהות רגשות ולדרג את עצמת המצוקה הרגשית, שיטות הרגעה והרפיה, זיהוי דיבור עצמי מלחיץ, שיטות שעוזרות להתמודד עם המחשבות הטורדניות מבלי לעשות את הטקסים,חשיפה בדמיון ובחיי היומיום למצבים מעוררי מצוקה וטקסים כפייתיים). בעזרת התוכנית ההורים לומדים את הידע והשיטות ועוזרים לילדיהם ללמוד ולתרגל את השיטות שמועברות באופן חוויתי ויצירתי שמותאם לילדים.

אימון הדרגתי בחשיפה למצבים שמעוררים מצוקה.

ילדים והורים לומדים ומתאמנים בשיטות שעוזרות להתמודד עם המצוקה הרגשית והדחפים האובססיביים.

לומדים לזהות מצבים בהם אובססיות מופיעות ולעקוב אחר הטקסים הכפיתיים.

 

ההורים לומדים יחד עם הילדים את ה"שפה" הטיפולית ועוזרים ומקדמים אותם.

הורים נעזרים בעצמם ומדווחים על שינוי בדרך החשיבה שלהם בעזרת התוכנית.  

  

בכל מקום ובכל זמן שנוח לכם אנחנו כאן בשבילכם. פנו כבר היום ל- CBTeam at home והתחילו להרגיש טוב.   

תוכלו להשאיר גם פרטים ונחזור אליכם בהקדם בטלפון 03-5230383 או שילחו הודעה ל- cbteamathome@gmail.com

 מאת ד"ר לילך רחמים, אוגוסט 2018

   

לקריאה נוספת

לגלות את הגן הנעלם ילדים בטיפול מאת ד"ר לילך רחמים הוצאת פרובוק דיונון

ילדים ומתבגרים רבים סובלים מקשיים רגשיים וזקוקים לטיפול פסיכולוגי. קשיים רגשיים נפוצים בקרב ילדים הם פוביות, חרדה חברתית, דיכאון ותסמונת פוסט-טראומטית בעקבות אירועים מאיימים. הספר "לגלות את הגן הנעלם - ילדים בטיפול" מכניס את הקוראים אל הטיפול הפסיכולוגי בילדים ובמתבגרים, אל היחסים הנרקמים בין המטפל למטופל ואל שיטות פסיכולוגיות שיכולות לסייע לילדים. כל פרק בספר הוא שילוב של סיפורת שלוקחת את הקורא אל עולמו של ילד אשר סובל מבעיה פסיכולוגית ספציפית, מידע על הבעיה, שיטות טיפול מבוססות מחקר לאותה בעיה ותיאור סיפורי של מהלך הטיפול. הספר פורש את הישגי השנים האחרונות בפסיכולוגיה ובמדעי המוח ומציג שיטות טיפול שבאמצעותן יוכל קהל הקוראים למצוא מזור לסבלם של ילדים ומתבגרים.

 

כתבה על הספר בעיתון הארץ

http://www.haaretz.co.il/literature/study/.premium-1.3172609

 

פרק מתוך הספר לגלות את הגן הנעלם: מר דיוק וגברת אסונית – טיפול בילד עם תסמונת טורדנות כפייתית.

https://www.cbteamathome.co.il/cp86381279/login.php 

 

כיצד לעזור לילדכם להתמודד עם הפרעה אובססיבית כפייתית ספר הדרכה להורים לילדים עם OCD מאת לי פיצגיבונס, שרי פדריק הוצאת אח בע"מ.

 

לגלות את הגן הנעלם  http://www.kotar.co.il/KotarApp/Index/Book.aspx?nBookID=103816313

אתרי אינטרנט  מומלצים

ביבליוגרפיה

רחמים, ל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעה טורדנית כפייתית בילדים ומתבגרים (2015). שיחות כתב עת ישראלי לפסיכותרפיה, 163-167.

American Psychiatric Association. Practice guideline for the treatment of patients with obsessive-compulsive disorder. Arlington (VA): American Psychiatric Association (APA), 2007.

Barrett, P. M. Healy, L J. An examination of the cognitive processes involved in childhood obsessive–compulsive disorder. Behav. Res. Ther., 41: 285–299, 2003.  

Barrett, P., Healy-Farrell, L., & March, J. Cognitive behavioral family treatment of childhood obsessive-compulsive disorder: A controlled trial. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry, 43: 46-62, 2004.

Farrell, L., & Barrett, P. Obsessive-compulsive disorder across developmental trajectory: Cognitive processing of threat in children, adolescents and  adults. Br. J. Psychol.. 97, 95-114, 2006.

March, J.S.,& Mulle, K. OCD in children and adolescents: a cognitive behavioral treatment manual. New York, Guilford press, 1998.

Piacentini, J.C., March, J.S., & Franklin, M.E. Cognitive-behavioral therapy for youth with obsessive-compulsive disorder. In: P.C. Kendall (Ed.). Child and adolescents therapy. Third edition. pp. 297-321. Guilford press. London, 2006.

Pediatric OCD Treatment Study Team. Cognitive-behavioral therapy, sertraline, and their combination for children and adolescents with obsessive-compulsive disorder: The Pediatric OCD Treatment Study (POTS) randomized controlled trial. JAMA., 292: 1969-1076, 2004.